Tuesday, September 30, 2014

PENAWAR SELSEMA BAYI:MINYAK BAWANG PUTIH

Assalamualaikum..Sekarang musim batuk dan selsema kan.Tak terkecuali saya dan anak-anak.Mula dengan Nabila selsema campur batuk sikit-skit.Sekarang dah berjangkit dengan mama dia ni.Bila selsema ni mesti dapat pakej sekali sakit tekak dan batuk kan.Alhamdulillah Zahra tak selsema.Cuma batuk yang belum baik.Risaula bila anak sakit ni.Zahra yang sangat susah nak diberi ubat.Nabila pulak baru 8 bulan.Sangat tak disarankan ambik ubat.Bawa pegi klinik pun cuma nak periksa paru-paru OK ke tak je.Sorry doktor saya request tak nak ubat sebab takut nk bagi.

Saya cuba bagi Nabila minum madu Asli.Tapi macam tak nampak perubahan pun.Kemudian saya cuba petua tradisional iaitu "Minyak Bawang Putih".Minyak ni tak payah susah-susah cari kat kedai.Buat kat rumah je.Senang Dan pantas.Fresh lagi tu.

Cara nak buat macam ni:-

1. Bakar bawang putih dengan api sederhana.Jadi takde la dia hangus kan.
Says bakar 1 labu.Untuk kudapan sendiri.Bila berkahak memang elok kunyah bawang putih bakar ni.Sedap.Saya pernah story pasal khasiat bawang putih bakar ni.Boleh klik SINI ye.




2. Dah siap bakar,bolehla ditumbuk / dilenyek sampai hancur.

3. Campurkan minyak masak / minyak kelapa dara / minyak Zaiton.Pilih la mana suka ikut stock minyak yang ada dirumah.Saya guna minyak kelapa dara (VCO) lebih masa mengandung haritu. Dan jadila rupanya begini.



Masa mula-mula saya sapu kat hidung Nabila hingus dia memang asyik keluar je.Yang best takde dengar bunyi batuk berkahak dia tu.Alhamdulillah.Dengan izin Allah S.W.T.

Cara pakai boleh sapu kat batang hidung,dada dan tapak kaki.Boleh sapu di tapak kaki masa anak tidur.Lepas tu pakai kan stokin.Insha-Allah.

P/s - Buat sikit-sikit je takut minyak tu ada bau basi / kurang enak bila simpan lama-lama.

Semoga bermanfaat!

Dapatkan pelbagai produk kesihatan Shaklee.SMS/Whatsapp 019-3845992 untuk cadangan pengambilan dan konsultansi selepas pembelian.TQ.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...