Tuesday, May 21, 2013

KENAPA PERLU BERPANTANG?


Melalui tempoh berpantang 44 hari selepas bersalin,adakalanya sehingga 100 hari dianggap perit bagi wanita.Bukan apa,ketika berpantang,pelbagai perkara dan makanan yang tidak dapat dimakan dan dilakukan.Tapi berpantang adalah sangat penting bagi ibu-ibu selepas bersalin.Bukan sahaja orang Melayu yang berpantang,orang Cina turut mengamalkan tempoh berpantang selepas melahirkan.

Apa kebaikan jika berpantang?
  • Untuk mengembalikan tenaga yang telah banyak digunakan ketika proses melahirkan anak.
  • Memberi masa kepada luka-luka dalaman dan luaran sembuh elok sepenuhnya.
  • Menjaga kesihatan ibu selepas bersalin.
  • Mengelakkan mengandung dalam masa terdekat.
  • Memastikan tubuh si ibu sentiasa sihat untuk jangka masa panjang. (Tua nanti  tak de lah lembik je)
Ketika dalam berpantang,amalan-amalan yang harus ibu-ibu selepas bersalin lakukan adalah:
  • Mandi air suam,bagi mengelakkan badan masuk angin jika ibu kesejukkan.
  • Minum air suam banyak,supaya susu ibu banyak dan ibu tidak terhidrasi.
  • Makan jamu/vitamin bagi mengecutkan rahim dan memulihkan tenaga serta kesihatan ibu.
  • Penyusuan secara konsisten dapat mengecutkan rahim dan meningkatkan imun bayi.
  • Pakai baju tertutup (baju sejuk) dan stokin supaya ibu sentiasa panas dan tak masuk angin.
  • Perhatian suami amat membantu ibu mengawal emosi.(Penting untuk elak meroyan)
  • Berbengkung bagi mendapatkan bentuk badan yang cantik.
  • Bertungku da bertangas bagi melancarkan pengeluaran darah kotor.
  • Paling penting banyakkan BEREHAT..
Masa berpantang juga sangat penting bagi ibu menjaga pengambilan makanan..Antara makanan yang boleh diambil oleh ibu-ibu adalah:-

Jenis ikan 

Ibu dalam pantang dilarang memakan ikan masin atau ikan kering kerana makanan tersebut hanya akan menyebabkan darah nifas berbau busuk, cepat kering serta melemahkan daya ketahanan fizikal dan mental. Ilmu perbidanan Melayu menggalakkan memakan ikan yang segar, mengelakkan ikan yang berbisa seperti bawal hitam, terubuk, duri, pari, sembilang serta parang kerana takut menyebabkan bisa atau bentan pada pintu rahim. (sumber)

Selain ikan berbisa, jenis ikan yang dilarang yang menyebabkan kegatalan kulit serta menimbulkan reaksi alahan ialah ikan kembung, tamban, cencaru, atau tongkol dan makanan laut seperti udang, sotong, kerang dan lain-lain. 

Mengikut petua Melayu, ikan yang disyorkan dalam pantang bersalin ialah haruan dan yu. Ia dipercayai boleh memulihkan luka-luka dalaman dan luaran. Ikan haruan yang hidup di dalam lumpur mengandungi khasiat mineral yang tinggi bagi menyembuhkan luka. Secara tradisi, ikan yu dipercayai dapat membanyakkan susu ibu dan beberapa kajian saintifik turut mendapati perkara tersebut benar. 

Ulam-ulaman 

Terdapat pelbagai jenis ulam tempatan yang mudah diperoleh di mana-mana, antaranya serai, lengkuas, daun atau ubi cekur, bunga kantan, kunyit hidup, daun kesum serta halia. Ulam-ulaman ini mengandungi fiber, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan. 

Selain ulam di atas, terdapat ulam berkhasiat yang sesuai dimakan oleh ibu dalam pantang, antaranya: 

Daun pegaga, pucuk mengkudu, ulam raja, daun lemuni hitam, daun maaf zahir batin, daun sekentut, daun cemumar, daun pudina, daun kari, daun bebuas dan daun ruku. 

Jenis sayuran dan buahan 

Ibu bersalin dilarang memakan sayur-sayuran menjalar, sejuk serta berangin. Antaranya ialah kangkung, timun, sayur keladi, pucuk ubi, pucuk paku, bayam, sayur atau daun keti (bunga putih), kacang panjang, petola, labu, rebung, kacang botor, jeruk maman, petai, jering serta terung. Ibu bersalin juga harus mengelakkan minuman bergas, sejuk serta tajam seperti air tebu, cincau, kelapa muda serta buah-buahan seperti nenas, jambu, belimbing, durian belanda, mangga, betik, ciku, langsat, tembikai cina, nangka, cempedak, pisang masak hijau, pisang nangka, pisang embun, pisang udang, ubi kayu, ubi keladi, sengkuang, manggis, macang, kuinin, dan binjai. Makanan tersebut dilarang kerana dapat mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi. Penyakit-penyakit tersebut diketahui telah banyak berleluasa di barat dan dikenali sebagai artritis dan rheumatisme. 

Jenis ayam dan burung 

Ibu bersalin disyorkan memakan ayam hitam, ayam didik atau ayam selasih yang digaul dengan halia tua, garam kasar dan madu lebah. Ayam ini dikukus dan diambil patinya untuk mengembalikan ketahanan tubuh. Burung puyuh dan merpati juga baik untuk melancarkan aliran darah dan mengatasi masalah sukar tidur pada waktu malam.


Memastikan tubuh ibu sentiasa cergas dan bertenaga..Susu badan juga meriah..Dapatkan Set Bersalin Shaklee..Lengkap dan berkualiti.Sesuai untuk bersalin normal mahupun cZer..










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...