Thursday, July 10, 2014

CARA MERAWAT BATUK BERKAHAK

Assalamualaikum..Fuhh..Cuaca sekarang tak menentu kan.Masa ni ramai yang mengalami masalah kesihatan.Batuk,selsema dan sakit tekak.Tak terkecuali demam.Malangnya saya dan anak-anak juga mengalami batuk dan selsema.Yang tak berapa seronok untuk pengidap tongsil macam saya ni,ada turutan pulak.Mula-mula selsema,sakit tekak,batuk dan kesudahannya demam.Demam je tak jadi lagi ni.Tolonglah jangan.Bulan lepas dah demam.Kesian kat anak-anak dan suami bila mamanya demam.

Bila batuk rasa makin menjadi-jadi.Makan ubat batuk pun tak menjadi,mulalah mencari-cari petua tradisional pula.

Antara petua untuk menghilangkan masalah batuk berkahak ialah:

  • Bawang putih yang dibakar.

Setakat ni petua yang saya dah cuba ni jela.2 labu dah saya makan.Alhamdulillah berkurangan.
Bawang putih ni antibiotik tradisional tau.Cuma bakar je atas api sampaila dia betul-betul masak.Saya letak atas api kecil selama setengah jam.Barulah yakin yang bawang putih ni dah masak sepenuhnya.Jangan risau tentang rasa,sedap.Kalah French fries McD tau!

Untuk merawat batuk anak.Campurkan bawang putih yang dibakar tadi dengan minyak masak atau minyak zaitun.Sapukan di dada anak.

Antara petua lain yang saya dapat:

  • Madu + Bawang Merah + Bawang Putih
Masak madu dengan bawang merah.Bila dah mendidih campur bawang putih yang dihiris halus.Minum.

  • Minum madu
Minum madu macam ubat batuk je.Tak perlu campur apa-apa.

  • Limau nipis + kicap masin
Campurkan satu atau 2 biji air perahan limau nipis dengan 4 camca kicap masin.Minum 3 kali seminggu sebelum tidur.

  • Kerak nasi + air suam

Rendam kerak nasi dan air suam.Minum.

  • Madu + air limau nipis
Madu dicampur dengan perahan air limau nipis.

Itulah beberapa petua yang saya kumpulkan.

Selamat Mencuba!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...