Friday, July 11, 2014

MAKANAN PERLU ELAK UNTUK IBU MENYUSU

Assalamualaikum..Alhamdulillah dah 12 hari kita berpuasa di tahun 2014 ni kan.Lebih sweet tahun ni berpuasa sebagai "breastfeeding mum" dan beraya dengan ahli keluarga baru Nur Qhayra Nabila.Insyaallah.

Bulan puasa ni biasalah kan banyak sangat juadah yang 'terliuq' bila pegi bazaar Ramadan tu.Sebagai salah seorang ibu yang menyusu,walau macamana teringin pun dengan juadah tu kena bertahan.Takut kesannya kat baby la.KEMBUNG.

Ada beberapa jenis makanan dan minuman yang perlu dielakkan oleh ibu menyusu:

Kopi / Minuman berkafein



Jika anda penggemar kopi.Sila kurangkan dan lebih baik dielakkan.Kandungan kafein dalam kopi akan meresap ke dalam susu ibu.Apabila baby anda menyusu,kandungan kafein dalam susu akan masuk ke dalam badan baby.Ini akan menyebabkan mereka kurang selesa dan sukar tidur kerana kafein dalam badan baby tak dapat dikeluarkan seperti orang dewasa.

Coklat / Milo / Teh

Ada yang berpantang dari minum Milo sebab takut anak kembung.Alhamdulillah sepanjang berpantang memang Milo la minuman saya.Anak pun boleh terima takde masalah.Tapi kalau anda minum coklat atau Milo atau teh anak anda kembung.Hentikan pengambilan.Jika selepas anda hentikan pengambilan minuman ini dan anak dah tak kembung.Seeloknya dihentikan terus.Macam saya coklat dan Milo tak masalah.Tapi teh memang tak berani ambil lagi.

Buah-buahan yang masam.

Buah oren ,limau memang masam kan.Kadang-kadang perut kita pun sakit bila makan yang masam-masam ni.So,elak-,elakkn la ye.Asid limau boleh menyakitkan perut baby.Kalau nak jaga kulit muka.Nak Vitamin C.Tak perlu makan yang masam-masam tu .Vitamin C Shaklee ade.Confirm tak effect kat baby.

Makanan pedas dan berempah.



Baby ni ada yang jenis perut tak tahan.Pedas sikit je dia pun terasa sama.Kesian baby.Jadi bila anda makan pedas,anak sakit perut.Sabarlah sampai anak dah tak menyusu lagi ye.

Alkohol

Kita yang Muslim ni kan tak de masalah hal ni.Jika untuk orang yang tak menyusu anak pun dah bahaya.Lagikan yang menyusu anak.

Jika baby anda mengamuk tak lena tidur di sebabkan kembung.Anda boleh berikan "Gripe Water".
Urut perut,betis dan tapak kaki supaya baby merasa hangat.
Baby kembung adalah sesuatu yang normal.Jadi ibu-ibu jangan terlalu risau.Dah tau langkah dan cara menghilangkan kembung perut baby boleh lah dilakukan sendiri.

Peringatan! Jika tangisan baby berlanjutan,bawa baby ke klinik atau hospital ya!

Berminat untuk mendapatkan VITAMIN C SHAKLEE..Mudah..

Klik..>>>>> TEMPAH SEKARANG






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...