Friday, January 9, 2015

PERLU KE SUAMI TEMAN ISTERI BERSALIN?

Assalamualaikum..Alhamdulillah..Tahun baru,bertambah 1 angka lagi umur kita.Syukur nikmat kesihatan yang Allah S.W.T kurniakan.Nikmat berkeluarga.Syukur.


 

Saya merupakan ibu kepada 2 orang puteri,Nur Alia Zahra 4 tahun (11 April) dan Nur Qhayra Nabila 1 tahun (19 Januari).Beberapa hari je lagi adik nak berusia 1 tahun.

Pengalaman saya, anak pertama saya bersalin secara ceaseration, suami tak dibenarkan masuk ke bilik bedah.Masa tu tak kisah sangat sebab tak tahu lagi pasal suami teman isteri bersalin ni.
Macamana pun,anak kedua suami dapat temankan saya bersalin di "labour room".Masa tu baru tau suami boleh teman.he he..(ketinggalan zaman betul).Tu pun ada suami orang lain yang minta pas nak teman isteri dia bersalin.Masa tu tengok jela sebab tak harap sangat pun sebab risaukan si Kakak yang tak berteman.

Masa dah nak bersalin sangat, surprise..surprise nampak suami masuk.Dalam sakit nak bersalin,suami berdiri kat hujung kepala katil,usap kepala saya.Asyik pesan jangan angkat punggung.Rasa kelakar pun ada,dialog tu je yang di ulang.Mama tau abah tengah nervous..hehe..Ok..teruskan dengan proses keluarkan baby.Of course la lagi semangat kan dapat sambut baby sama-sama.Alhamdulillah selesai.

Akibat dari Encik Suami teman saya bersalin boleh pulak lepas tu dia tanya,bersalin tak sakit ke.Bukan apa,kita akan sakit masa contraction je.Jadi time tu jela push.Nurse tanye sakit tak?Saya jawab tak,boleh pulak dia ingat saya bersalin tak sakit.hihi..Sabar jela.

Jadi saya rasa jika berpeluang,suami patut ada bersama isteri ketika bersalin.
Suami dapat bagi semangat pada isteri yang tengah berjuang di jalan Allah.
Dapat doakan isteri,isteri dapat dengar doa dari suami.Jadi proses kelahiran akan jadi lebih mudah.Insha-Allah.

Jika anda berminat nak mendapatkan Set Berpantang Shaklee  

SMS / Whatsapp 0193845992 (dila)




2 comments:

  1. Kehadiran suami memberi kekuatan pd isteri masa nak bersalinkan...salam perkenalan dr Sal

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan Sal..
    Btl tu.Nikmat bersalin sgt berbeza ble suami ade kt sblh.Syukur dpt rasa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...