Tuesday, March 5, 2013

FAKTA PENTING TENTANG KALSIUM

Berikut merupakan fakta penting tentang kalsium.

* Kalsium adalah mineral yang paling banyak diperlukan oleh tubuh.
Keperluan harian kalsium adalah 800 mg untuk dewasa di atas 25 tahun dan 1.000 mg setelah usia 50 tahun. Ibu hamil dan menyusui harus mendapatkan 1.200 mg kalsium per hari. Keperluan kalsium anak-anak dan remaja meningkat sesuai usia:


* Kalsium penting untuk mencegah kanser,diabetes,darah tinggi dan penyakit jantung.Kalsium penting untuk fungsi otot.Jantung juga merupakan salah satu otot yang penting dalam tubuh badan kita.



* Sekitar 99% kalsium berada pada jaringan tulang dan gigi, selebihnya berada di darah dan sel-sel tubuh.
* Antara manfaat kalsium adalah:-
  • Pembentukan dan pemeliharaan tulang dan gigi. Anak-anak memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang dan gigi mereka. Kekurangan kalsium dapat mengakibatkan pertumbuhan tulang anak tidak sempurna dan menderita penyakit rickets. Orang dewasa memerlukan kalsium untuk terus-menerus menguatkan sistem tulang dan giginya. Mineral di tulang dan gigi kita tergantikan 100% setiap tujuh tahun sekali.
  • Mencegah osteoporosis. Bila tidak mendapat cukup kalsium dari makanan, tubuh akan mengambilnya dari kalsium pada tangan, kaki dan tulang padat. Kekurangan pengambilan kalsium dalam waktu lama akan mengakibatkan tubuh mengambilnya langsung dari tulang-tulang padat. Hal ini mengakibatkan tulang rapuh dan mudah patah (osteoporosis). Bila seorang wanita dari umur 20 tahun setiap harinya mengambil kalsium 400 mg lebih rendah daripada yang diperlukan, pada umur 55 tahun tulangnya akan rapuh 1/3 bahagian.
  • Penyimpanan glikogen. Kalsium berperan dalam proses penyimpanan glikogen. Bila tidak ada kalsium, tubuh akan merasa lapar terus-menerus kerana tidak dapat menyimpan glikogen.
  • Melancarkan fungsi otot, otak dan sistem saraf. Otot, otak dan sistem saraf membutuhkan kalsium agar dapat berfungsi optimal. Kekurangan kalsium dapat menyebabkan spasme (kejang) otot dan gangguan fungsi otak dan sistem saraf..
OsteMatrix yang best...Membekalkan KALSIUM secukupnya untuk tubuh badan anda.

Mereka yang berpuas hati.



p/s Untuk ibu hamil dan menyusukan bayi,kalsium anda akan diserap oleh bayi..Oleh itu,pengambilan supplement berasaskan kalsium adalah SANGAT-SANGAT PENTING..
Jangan biarkan ia hilang sebelum waktunya.Risiko sangat tinggi.


Untuk info dan order:
sms 019-3845992..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...