Monday, May 18, 2015

TRAUMA SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum...

Baru-baru ni ramai sahabat saya yang baru selamat melahirkan anak.Tahniah semua.Dalam keluarga besar saya pula sedang menanti 3 newborn yang bakal lahir tak lama lagi.
Melahirkan anak merupakan pengalaman yang paling sukar untuk dilupakan.Sememangnya ia menjadi pengalaman terindah bagi seorang yang bergelar ibu.Namun begitu,proses melahirkan yang menyakitkan kadangkala memberi trauma kepada ibu.



  • Trauma 1
Selepas melalui kelahiran secara normal,ada ibu-ibu yang digunting sedikit dibahagian vagina bagi memudahkan bayi untuk keluar.Ia dinamakan episitomi.Pada mulanya,pasti ibu-ibu agak seram untuk buang air kecil.Lagi seram untuk buang air besar.Macam pengalaman saya,mula-mula lepas bersalin kena stay kat Hospital sehari,jadi guna tandas duduk takde la seram sangat.Bila dah balik rumah,xde tandas duduk mula lah jadi hal sulit sikit bila nak buang air kecil tu.

  • Trauma 2
Luka episitomi tertetas.Ada tak yang pernah alami hal ni?Mesti ada kan.Kena pegi jahit semula.Owh...Seramnya.Saya pun ada pengalaman tertetas.Tapi yang nasib baiknya,yang tertetas sedikit je dibahagian tengah jahitan.Jadi saya tak pergi jahit semula pun.Saya cuma sapu dengan minyak PENAWA HITAM.Highly recomended,untuk cepatkan luka jahitan kering.Selain tu saya makan ZINC COMPLEX Shaklee.Memang cepat baik jahitan.



  • Trauma 3
Kena turun naik tangga.Ni yang duduk rumah tinggi.Lagi tak best bila takde lif.Memang sepatutnya ibu berpantang kena duduk rumah je.Tapi bila anak kena kuning,kena ulang alik ke klinik,memang susah kan.Tapi kena juga berulang alik ke klinik untuk cek kuning baby supaya tak nerada di paras bahaya.Yang kena jaga-jaga sangat.Luka episitomi tu,yang over langkah,takut tertetas.Jangan banyak sangat berjalan,takut rahim jatuh.Jangan tersepak tangga,takut bentan.Banyak pantang larang masa berpantang ni kita kena ikut.Jadi jangan pandai-pandai nak langgar;.Takut mudarat diri sendiri.

  • Trauma 4
Takut nak bersama lepas habis pantang.Ada yang berpantang 44 hari,60 hari dan ada juga yang 100 hari.Tapi seeloknya biarlah selepas 60 hari ataupun lepas 100 hari lagi baik.Tapi kesian pulak kat suami tu kan.Jangan risau nak bersama suami lepas bersalin.Suami pun mesti ada timbang rasa.Berbincang slow-slow.

Proses berpantang akan jadi lebih cergas dan bertenaga jika anda mengamalkan SET BERPANTANG Shaklee.Sesuai diamalkan untuk ibu bersalin normal mahupun bersalin secara ceaseration.
Luka episitomi/ceaseration cepat sembuh,susu badan meriah,badan ibu lebih bertenaga,dalaman si ibu lebih cepat sihat,miss V ketat semula.

Banyakkan kebaikan Set Berpantang ni?Rugi sangat siapa tak amalkan masa berpantang dan kalau tak habis lagi boleh terus continue untuk proses penyusuan yang lebih berjaya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...